آئین‌نامه «استاد مشاور علمی فرهنگی» در دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران اجرایی شد. سیدحسن تقوی، کارشناس مشاوره‌ این دانشکده در گفت و گوی کوتاهی با روابط عمومی دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی، جزییاتی از این آئین‌نامه را بیان کرد.
آقای تقوی در خصوص سابقه اجرای این طرح گفت:
آئین‌نامه «استاد مشاور علمی فرهنگی» در سال 1398 ابلاغ شد که به دلیل شیوع بیماری کرونا و تعطیلی دوره‌های آموزش حضوری، اجرای آن به تعویق افتاد اما با توجه به شروع دوره‌های حضوری و تاکید رئیس محترم دانشکده، روز گذشته یعنی دوم آبان‌ماه 1401، در جلسه شورای عمومی دانشکده مطرح و برنامه‌های اجرایی آن آغاز شد.

وی در خصوص معرفی این طرح گفت: در این طرح به تفکیک گروه‌های آموزشی، استادانی که علاقه‌مند هستند در کنارماموریت‌های آموزشی و پژوهشی خود به مسائل دانشجویان نیز رسیدگی کنند، با پیشنهاد مدیر گروه، به معاون دانشجویی دانشکده معرفی ودر نهایت با دریافت حکم از معاون فرهنگی دانشگاه به مدت دو سال به فعالیت می‌پردازند. در واقع این استاد مشاور علمی فرهنگی، نقش یک مادر یا پدر معنوی را برای دانشجو خواهد داشت. البته درست است یک استاد برای همه دانشجویان و در خارج از این طرح نیز می‌تواند این نقش را داشته باشد اما در این طرح همه منابع دانشگاه با هم جمع شده و در قالب یک مجموعه هدفمند فعالیت می‌کنند. در این بین برگزاری دوره‌های آموزشی برای این استادان از جنبه تخصصی و نحوه مواجهه با دانشجویان نیز بسیار موثر خواهد بود.
آقای تقوی در خصوص تعریف مشکلات دانشجویان و اینکه دانشجویان در چه زمینه‌ای می‌توانند به استادان مشاور مراجعه کنند، گفت: همه‌ مسائل تحصیلی، خانوادگی، اقتصادی و کلا هر مساله‌ای که دانشجو  احساس می‌کند در روند تحصیلی و زندگی او تاثیر منفی می‌گذارد را شامل می‌شود. استاد مشاور در جاهایی که می‌تواند، خودش عامل می‌شود و مشکل را مرتفع می‌کند و در جاهایی که نیاز است از واحدهای تخصصی دانشکده و دانشگاه کمک بگیرد، مساله را از آن طریق حل می‌کند.
کارشناس مشاوره دانشکده در خصوص نحوه معرفی استادان مشاور به دانشجویان گفت: ما سعی می‌کنیم علاوه بر درج نام این استادان در وبگاه دانشکده، در ابتدای هرترم اولین جلسه را برگزار کنیم و استادان مشاور را در گروه‌های مربوط به دانشجویان معرفی کنیم استاد نیز راه‌های تماس و ارتباط خود با دانشجویان را هماهنگ می‌کند و در ادامه بر پیشرفت تحصیلی نظارت داشته و  پاسخگوی نیازهای مشاوره‌ای آن‌ها در زمینه‌های مختلف خواهد بود.
آقای تقوی در پایان تاکید کرد: در این طرح قصد داریم فاصله مشاور را با دانشجویان کم کنیم و خوشحالم که در اولین جلسه معرفی این طرح، 13 استاد، داوطلب شرکت در این طرح شدند که نشان از مسئولیت‌پذیری اجتماعی اعضای هیات علمی دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دارد.
گفتنی است دفتر مشاوره دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی در طبقه دوم، اطاق 222 این دانشکده قرار دارد و آماده ارائه خدمات مشاوره برای دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان این دانشکده است.
روابط عمومی دانشکده زبانها و ادبیات خارجی