آزمون بین‌المللی سنجش توانایی زبان ژاپنی (JLPT) و آزمون‌های تعیین سطح زبان چینی (HSK و HSKK) در روز یکشنبه ۱۲آذرماه در دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران برای حدود ۵۰۰ نفر شرکت کننده از سراسر ایران برگزار شد.
دکتر آیت حسینی، مدیر گروه زبان‌ها و ادبیات آسیای شرقی دانشگاه تهران در خصوص آزمون بین‌المللی سنجش توانایی زبان ژاپنی (JLPT) گفت: «این آزمون قدیمی‌ترین و اصلی‌ترین آزمون استاندارد سنجش توانایی زبان ژاپنی است. این آزمون از سال ۱۹۸۴ میلادی برگزار می‌شود و مدرک قبولی در آن برای تحصیل و اشتغال در کشور ژاپن لازم است. آزمون JLPT در پنج سطح برگزار می‌شود که سطح N5 آسان‌ترین و سطح N1 دشوارترین سطح آن است. در سال 2022 حدود یک میلیون نفر در سراسر جهان در این آزمون شرکت کردند. نرخ قبولی در این آزمون به طور متوسط حدود ۳۶ درصد است. این آزمون همزمان با ۸۲ کشور جهان در روز یکشنبه ۱۲آذرماه در دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران برگزار شد».
آزمون‌های تعین سطح زبان چینی (HSK و HSKK) نیز که در سطوح ۱ تا ۳برای HSK و سطح مبتدی برای HSKK برگزار شدند، در حال حاضر معتبرترین آزمون سنجش سطح زبان چینی در کشور چین و در خارج از آن هستند که از سال ۱۹۹۲ و با تصویب کمیسیون آموزش دولت چین به عنوان آزمونی رسمی با چارچوب کشوری برگزار شده‌اند. این آزمون در حال حاضر در شش سطح مقدماتی تا پیشرفته به سنجش توانایی متقاضیان در بخش‌های شنیدار، دستور زبان، نوشتار، درک مطلب و گفتار می‌پردازد. در حال حاضر ۱۱۲ کشور در بیش از ۸۰۰ حوزه آزمون تعیین سطح زبان چینی در چارچوب تعامل مراکز و نهادهای رسمی متولی آموزش زبان چینی در کشور چین با دانشگاه‌ها و مراکز علمی معتبر میزبان در سراسر گیتی به سنجش سطح زبان چینی علاقه مندان به این زبان می‌پردازند.
هم اکنون تنها حوزه برگزاری آزمون‌های سنجش توانایی زبان ژاپنی (JLPT) و تعیین سطح زبان چینی (HSKو HSKK) در ایران در دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران واقع شده که این دانشکده نسب به برگزاری این آزمون‌ها تحت نظر و با تأیید رسمی نهادهای رسمی دو کشور ژاپن و چین به صورت استاندارد اقدام می‌نماید».
گفتنی است دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران، به عنوان نماد آموزش عالی زبان‌ها و ادبیات خارجی در کشور، تلاش می‌کند در کنار آموزش و پژوهش، با برگزاری آزمون‌های معتبر و همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی بین المللی، همچنان در این زمینه‌ها پیشرو باشد. علاقه‌مندان می‌توانند برای آگاهی از تاریخ برگزاری آزمون‌ها و نحوه برگزاری آزمون‌های زبان‌های خارجی به وبگاه این دانشکده مراجعه کنند.