دکتر حامد وفایی، عضو هیأت علمی دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران که برای شرکت در دوره پژوهشی چین شناسان در چین بسر می‌برد در آذرماه ۱۴۰۲ در نشست چین شناسان ۲۱ کشور جهان با عالی‌ترین مقامات استان شین جیانگ چین به نمایندگی از ۲۵ پژوهشگر حاضر در این جلسه به ایراد سخنرانی پرداخت.
در این نشست ما شینگ رویی، رئیس منطقه خودمختار و عالی‌ترین مقام دولت چین در استان شین جیانگ و عضو شورای سیاسی حزب کمونیست چین، ارکان ینیاز، استان دار شین جیانگ، معاون وزیر فرهنگ و گردشگری چین، رؤسای دانشگاه‌های برتر شین جیانگ و تعداد دیگری از مقامات ملی و محلی چینی حضور داشتند.
وفایی در این دیدار با اشاره به قرابت‌های فرهنگی بی شمار تمدن ایرانی - اسلامی با سنن فرهنگی، مذهبی و قومی در این منطقه از کشور چین گفت: استان شین جیانگ چهارراه و محل تلاقی ادیان، مذاهب، فرهنگ‌ها و سنن ملل آسیایی و یکی از نقاط درخشان در تاریخ جاده ابریشم است که درس‌های بسیاری برای انسان امروز در خویش نهفته دارد.
وی افزود: طی دوره پژوهشی اخیر در تعامل با چین شناسان ۲۱ کشور از نقاط مختلف جهان، ضمن تبادل نظر در حوزه‌های مشترک فرهنگی، ابعاد مختلف توسعه در این منطقه از چین مورد بررسی و تحلیل حاضران قرار گرفت و به نتایج قابل توجهی دست یافت.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: در بازدیدهای جمعی صورت گرفته نکات قابل توجهی از تبادلات فرهنگی - تمدنی بین ملت‌های آسیایی و ادیان شرقی بر جمع چین شناسان حاضر در این دوره آشکار شد و سرخط‌های پژوهشی قابل توجهی برای انجام مطالعات تطبیقی و بین رشته‌ای با محوریت شین جیانگ بین پژوهشگران کشورهای مختلف بدست آمد.
دکتر وفایی همچنین کفت: از سکه‌های ساسانی و اشکانی کشف شده در شین جیانگ تا کتیبه‌های لطیف پارسی در مناطقی چون کاشغر و تورفان و از آثار مانوی در غارهای هزاربودا تا وجود لغات پرشمار پارسی در این منطقه گسترده از کشور چین، همه و همه بیانگر روح «رواداری» جاری در فرهنگ و تمدن مشرق زمین است که از دیرباز در شین جیانگ وجود داشته و اکنون به یکی از اصلی ترین نیازهای جهان امروز تبدیل شده است.
وی افزود: استان شین جیانگ چین ظرفیت‌های بی شماری برای شکل دهی به گفتگوی درون تمدنی بین سردمداران تمدن شرقی در خود نهفته دارد و حضور پژوهشگرانی از ایران، هند، مالزی، امارات متحده عربی، اندونزی، مصر، ژاپن و دیگر کشورهای حاضر در این دوره فضایی مناسب برای چنین گفتگوهایی را در بستر ابتکار مطرح شده اخیر چین با عنوان یک پهنه یک راه فراهم آورده و حضور اندیشمندان و کارشناسان کشورهای غربی چون نیوزلند، کوبا، رومانی، آلمان و روسیه به همراه اندیشمندان قاره آفریقا، فرصت تظارب آرا و هم اندیشی بین المللی را در خصوص ابعاد مختلف سیاست‌های کشور چین در این زمینه بدست داده است.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران تفاهمات صورت گرفته در جریان این سفر بین دانشگاه تهران و دانشگاه‌های استان شین جیانگ برای گسترش تعاملات علمی را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: حضور نمایندگان دانشگاه‌های ۲۱ کشور در این استان و تبادلات صورت گرفته ضمن معرفی بهتر ظرفیت‌های منطقه شین جیانگ چین به جهان، بسترهای لازم برای تعاملات دانشگاهی دو و چندجانبه را فراهم ساخته و از این منظر می‌توان به شکل گیری چارچوب‌های پژوهشی چندجانبه با محوریت دانشگاه‌های این منطقه و کشورهای حاضر امیدوار بود.
وفایی همچنین لزوم شفاف سازی مقامات استان شبن جیانگ چین در خصوص ادعاهای رسانه‌های غربی در خصوص این منطقه از چین را مورد تاکید قرار داد و گفت: واقعیات جاری در زندگی روزمره مردم شین جیانگ با ادعاهای رسانه‌های غربی در تضاد است و بدون شک مسئولان این منطقه از چین می‌توانند با تشدید و تداوم سیاست درهای باز و شفافیت در این حوزه تصویر حقیقی توسعه و چشم اندازهای آتی آن در این حوزه را برای جهانیان بازگو نمایند.
ما شینگ رویی، عالی‌ترین مقام استان شین جیانگ چین نیز در این دیدار ضمن خوشامدگویی به چین شناسان ۲۱ کشور، بر عزم شین جیانگ برای تداوم سیاست درهای باز تاکید کرد و گفت: بسیاری از رسانه‌های غربی که ادعاهایی را درباره شین جیانگ مطرح می‌کنند حتی یک بار هم به اینجا نیامده‌اند و ما بدون هیچ ملاحظه‌ای از تمام کارشناسان علمی، پژوهشی، رسانه‌ای، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی برای سفر به شین جیانگ دعوت کرده و این دعوت را تکرار می‌کنیم.
وی حضور مکرر هیأت‌های دانشگاهی، رسانه‌ای، دولتی و غیر دولتی و همچنین فعالیت تاجران کشورهای مختلف در شین جیانگ را گواهی بر ادعای خویش دانست و گفت: امروز شین جیانگ به عنوان یکی از مناطق مهم در مسیر جاده ابریشم نو مورد توجه مقامات چینی قرار دارد و علاوه بر روند فقرزدایی، اقدامات قابل توجهی در حوزه‌های توسعه محور در این منطقه صورت گرفته که امیدواریم با حضور کارشناسان کشورهای مختلف فرصت دیدار و بررسی این دستاوردها فراهم شده باشد.
این مقام عالی استان شین جیانگ چین با اشاره به اینکه حضور جمعی گروهی از چین شناسان در این منطقه از چین برای نخستین بار انجام شده، بر لزوم گسترش تعاملات دانشگاه‌های خارجی از جمله دانشگاه تهران با دانشگاه‌های منطقه شین جیانگ تاکید نمود.
همچنین در جریان این سفر و دیدارهای جداگانه دکتر حامد وفایی، معاون اداره همکاری‌های بین الملل دانشگاه تهران با مسئولان سه دانشگاه شین جیانگ، دانشگاه تربیت مدرس شین جیانگ و دانشگاه کاشغر توافقات اولیه برای همکاری و تعامل این مراکز علمی کشور چین با دانشگاه تهران در حوزه‌های زبان و ادبیات خارجی، مطالعات تطبیقی، باستان شناسی، ادیان و دیگر عرصه‌های مورد توجه طرفین انجام شد.