مطابق تقویم معاونت پژوهشی دانشکده،  چهارمین سخنرانی ، روز یکشنبه 2/8/95 از ساعت 12 در تالار غدیر دانشکده برگزار شد و سرکار خانم دکتر حمیده معرفت، عضو محترم هیات علمی گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشکده به ایراد سخنرانی پرداختند.

در این سخنرانی که با استقبال خوب دانشجویان زبان انگلیسی و سایر رشته ها روبرو شد، سرکار خانم دکتر معرفت به بیان مسائل روان‌شناسی زبان پرداختند. چکیده این سخنرانی به شرح زیر است:

روان‌شناسی زبان شاخه‌ای از روان‌شناسی شناختی است که زمینه‌های تحقیقاتی متعددی را شامل می‌شود از جمله این که دانش زبانی چگونه در ذهن انسان ذخیره می‌شود؟ در روند تولید و درک زبان چگونه از دانش زبانی خود استفاده می‌کنیم؟ به عنوان مثال آیا در تولید کلمات یا جملات، پردازشگر زبان پیش از تولید، طرح کلی آنها را در ذهن دارد یا مرحله به مرحله و به طور افزایشی این کار را انجام می‌دهد؟ چه عواملی در چینش کلماتی که وی می‌خواهد تولید کند تاثیر دارد؟ و در درک و تفسیر زبان، وی تحت تاثیر عوامل نحوی است یا معنایی؟ آیا نحوه تجزیه و تحلیل جملات توسط یک گویشور زبان دقیقا همانند آنچه یک مدل گرامی ارائه می‌دهد می‌باشد؟ فرایند فراگیری زبان اول و دوم چیست؟ آیا پردازش زبان اول و دوم از هم متفاوتند؟ در این ارائه سعی می‌شود مسائل فوق به طور خلاصه مطرح شوند.