دوازدهمین سخنرانی پژوهشی دانشکده ساعت 12 روز ‌شنبه 20 آذر 95 در سالن غدیر دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی برگزار شد. در این جلسه آقای محمد عباسی عضو محترم هیأت علمی بنیاد دایره‌المعارف اسلامی،‌ گروه شبه قاره هند و جنوب شرق آسیا، که به دعوت از گروه زبان و ادبیات اردو به دانشکده زبان‌ها آمده بودند، حول موضوع «خاندان‌های حکومت‌گر مسلمان در جنوب هند» به ایراد سخنرانی پرداختند.

در جلسه مذکور، اعضای محترم گروه زبان و ادبیات اردو دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی،‌ اعضای محترم هیأت علمی بنیاد دایره‌المعارف اسلامی و نیز دانشجویان گرامی از رشته‌های مختلف حضور داشتند:

چکیده سخنرانی آقای عباسی به شرح ذیل است:

اولین سلسله مستقل مسلمان که از حکومت تغلقیان منشعب شد حکومت بهمنیان بود. حکومت بهمنیان در دهه‌های پایانی خود، به دلیل بروز اختلافات شدید میان سرداران و امیران آفاقی و دکنی، دچار ضعف و سستی شد و در نهایت به پنج حکومت کوچک تقسیم شد که عبارتند از؛ عادل‌شاهیان در بیجاپور، نظام‌شاهیان در احمدنگر، عمادشاهیان در برار و قطب‌شاهیان در گلکنده. همه این حکومت‌ها به تدریج جذب امپراتوری مغولان شدند. پس از آن‌ها، آصف‌جاهیان یا نظام‌های حیدرآباد بر دکن حکومت کردند. در این سخنرانی، به تاریخ سیاسی، فرهنگی و مذهبی این سلاطین مسلمان در جنوب هند، پرداخته شد.