یازدهمین سخنرانی پژوهشی دانشکده ساعت 12 روز یک‌شنبه 14 آذر 95 در سالن غدیر دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی برگزار شد. در این جلسه آقای سعید شیرازی دانشجوی دکترای فرهنگ و تمدن اسلامی از دانشکده الهیات دانشگاه تهران و عضو محترم هیأت علمی بنیاد دایره‌المعارف اسلامی، که به دعوت از گروه زبان و ادبیات اردو به دانشکده زبان‌ها آمده بودند، حول موضوع «فرهنگ و تمدن اسلامی در دوره سلاطین دهلی» به ایراد سخنرانی پرداختند.

در جلسه مذکور، جناب آقای دکتر ولی پور، ریاست محترم دانشکده، آقای دکتر نعمتی، معاون محترم پژوهشی دانشکده، اعضای محترم گروه زبان و ادبیات اردو، همچنین برخی از اعضای محترم گروه زبان و ادبیات انگلیسی و سایر زبان‌های خارجی و دانشجویان گرامی از رشته های مختلف حضور داشتند.

چکیده سخنرانی آقای شیرازی به شرح ذیل است:

فتح دهلی در ۵۸۸ق/۱۱۹۲م، توسط قطب الدین ایبک از سرداران سلطان معزالدین غوری، نقطه عطف بسیار مهمی در تاریخ اسلام و نیز تاریخ هند  به شمار می­رود. در واقع، این فتح آخرین گام برای تشکیل نخستین سلسله مسلمان مستقل در هند بود و به قول نهرو مظهری از حکومت و نظام جدید در هند  به شمار می­رفت. بدین ترتیب، قدرت سلاطین مسلمان در شبه قاره هند تثبیت شد و سلسله­های اسلامی متعددی در سراسر هند شکل گرفتند که از مشهورترین این سلسله­ها سلاطین دهلی(ممالیک، خلجیان، تغلقیان، سادات و لودیان) بودند که بیش از سه قرن در بخشهای وسیعی از هند به مرکزیت دهلی حکومت کردند و نقش مهمی در شکوفایی فرهنگ  و تمدن اسلامی در هند داشتند. حکومت سلاطین دهلی با نبرد پانی پت در ۹۳۲ق، پایان یافت.