دکتر حسین نظری، عضو هیات علمی دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران، برای تالیف کتاب: Representing Post-Revolutionary Iran: Captivity, Neo-Orientalism, and Resistance in Iranian–American Life Writing که توسط انتشارات بلومزبری (Bloomsbury) انگلستان به چاپ رسیده است، برگزیده نخست چهاردهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران (دی‌ماه ۱۴۰۲) شد. این کتاب نخستین اثر به زبان انگلیسی است که به نقد و بررسی بازنمایی ایران در ادبیات آمریکا می‌پردازد و مورد تمجید متخصصین این حوزه مطالعاتی قرار گرفته است.
پروفسور جان کارلوس رو، استاد ادبیات انگلیس و آمریکا در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، درباره این کتاب نوشته است: «روایت نقادانه حسین نظری مطالعه مهمی در باب نوشرق‌شناسی و تبعات منفی آن برای ژئوپولیتیک، فمینیسم، و مطالعات تطبیقی ادیان است. اگرچه این کتاب، اثر هوشمندانه‌ای در نقد ادبی است، اما بیش از آن درس مهمی در خِرد سیاسی نیز هست». پروفسور چِیلی فیتزپاتریک، استاد  دانشگاه ایالتی گرَند وَلی آمریکا، کتاب دکتر نظری را اثری «جامع، دقیق، و به‌هنگام» دانسته است «که نگاه ما را به ماهیت درهم‌تنیده حافظه و فرهنگ معطوف می‌کند و نقش و تاثیر زندگی‌نوشت‌ها در شکل‌دهی درک ما از مکان‌ها را به ما یادآوری می‌کند». پروفسور کریستین گروگِن، استاد ادبیات انگلیسی دانشگاه دلاوِر آمریکا، نیز بر این باور است که اثر«دکتر نظری نه تنها اثری مهم در زمینه مطالعات ادبی است، بلکه برای تمام کسانی که به تاریخ پرتنش روابط ایران و آمریکا اهمیت می‌دهند نیز اثری قابل توجه است، و به مسیر پیش‌ِروی این حوزه مطالعاتی بسیار مهم اشاره دارد».
گفتنی است دکتر نظری در آذرماه سال جاری نیز موفق به کسب جایزه دکتر کاظمی آشتیانی (استادیاران جوان) بنیاد ملی نخبگان شده بود. برخی دیگر از پژوهش‌های این استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران، موضوعاتی از قبیل پسااستعمار‌گرایی، (نو)شرق‌شناسی، مطالعات زنان، ادبیات مهاجرت و تبعید، ادبیات پس از یازده سپتامبر و ادبیات تطبیقی را دربردارد. وی همچنین آثار متعددی به زبان انگلیسی در نقد و معرفی ادبیات معاصر فارسی منتشر کرده است.