در نشستی پژوهشی با حضور اساتید ایرانی و چینی در دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی داتشگاه تهران بررسی شد: مفهوم بهار در ادبیات پارسی و چینی 

دکتر ما فنگ، استاد تمام موسسه کنفسیوس دانشگاه تهران روز سه شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳در جریان نخستین نشست پژوهشی دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران، در تالار خلیج فارس با موضوع «بهار در ادبیات» به ایراد سخنرانی پرداخت.
دکتر ما در جریان این سخنرانی که با استقبال قابل توجه دانشجویان رشته زبان و ادبیات چینی دانشگاه تهران و دیگر دانشگاه های کشور برگزار شد، ابتدا به بررسی جایگاه بهار در آثار ادبیات پارسی ترجمه شده به زبان چینی پرداخت.
وی پس از بررسی و تحلیل مفهوم لغوی و معنای استعاری بهار در اشعار حافظ، مولوی، رودکی و چند تن از شاعران نام آور پارسی، به مقایسه نگاه ادیبان ایرانی و چینی در طول تاریخ پرداخت.
این استاد رشته زبان و ادبیات چینی دانشکده زبان ها و ادبیات چینی دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنانش ضمن بررسی مفهوم بهار در ادبیات چین، ضمن معرفی مهم ترین قطعات بهاریه چینی به ترتیب زمانی، ابیاتی از متون کهن چینی شامل کتاب شی جینگ، اشعار لی بای، دو فو و دیگر بزرگان ادبیات چین قرائت و تحلیل نمود.
دکتر ما فنگ همچنین به بررسی مفهوم بهار در آثار شاعران معاصر چین از جمله هَی زه، به عنوان یکی از سردمداران جریان شعر نوی چینی پرداخت و اشتراکات مفهومی بین سروده های شاعران چینی و ایرانی در دوره های مختلف را مورد اشاره قرار داد.
این استاد چینی دانشگاه تهران در پایان سخنانش ابیاتی را که به زبان چینی و در توصیف سفر به ایران و آغاز تدریس در دانشکاه تهران سروده بود را برای حاضران قرائت کرد که با استقبال و تشویق حاضران در این نشست همراه شد.
در ادامه این نشست پژوهشی دکتر حامد وفایی، مدیر موسسه کنفسیوس دانشگاه تهران و استاد گروه زبان ها و ادبیات آسیای شرقی دانشکده زبان ها و ادبیات خارجی به ایراد سخنرانی پرداخت و ضمن جمع بندی سخنان دکتر ما فنگ، حضور اساتید چینی در دانشگاه تهران را فرصت مغتنمی برای شناخت بی واسطه چین در ایران توصیف کرد.
وی با اشاره به اهمیت شکل گیری گفتگوی فرهنگی - دانشگاهی بین دو تمدن ایرانی و چینی، بهار را از جمله موضوعات جذاب و پر محتوا برای انجام مطالعات تطبیقی در ادبیات دو کشور دانست.
دکتر وفایی نیز با قرائت ابیاتی از سروده های مولوی، حافظ و احمد شاملو و نگاه شاعران ایرانی از دیرباز تا به امروز به مقوله بهار به مقایسه مفهوم استعادی بهار در ادبیات پارسی و چینی پرداخت.
دکتر لی می، رییس چینی موسسه کنفسیوس دانشگاه تهران نیز در سخنانی با اشاره به ظرفیت گسترده انجام مطالعات تطبیقی بین دو کشور ایران و چین، شکل دهی به چنین جلساتی را مقدمه شناخت حقیقی دانش پژوهان دو کشور از یکدیگر دانست.
دکتر ما فنگ در پایان این نشست به سئوالات دانشجویان رشته زبان و ادبیات چینی دانشگاه های کشور پاسخ گفت.